Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Najlepsze platformy e-commerce w 2024 roku

najlepsze-platformy-e-commerce

Planujesz założyć swój pierwszy sklep internetowy? A może prowadzisz już działalność, ale chcesz ją usprawnić? Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z platformy e-commerce, która umożliwi Ci tworzenie serwisów sprzedażowych w prosty i wygodny sposób. Za jej pomocą możesz zarządzać ofertą i asortymentem, zamówieniami, obsługiwać płatności, a także analizować dane i wiele innych. Dodatkowo, tworząc sklep poprzez platformę e-commerce, nie musisz budować jego całej funkcjonalności i struktury od podstaw.

Z uwagi na dużą liczbę dostępnych rozwiązań, wybór odpowiedniej platformy może być czasochłonny. Dlatego w tym artykule przedstawiliśmy 3 popularne platformy e-commerce (PrestaShop, Magento, SOTESHOP) oraz wtyczkę WooCommerce, na których możesz oprzeć swój sklep internetowy. Opisaliśmy, jak działają, dla kogo są przeznaczone i jakie są ich najważniejsze zalety i wady. Przeczytaj i wybierz opcję najlepszą dla siebie!

Co to są platformy e-commerce ?

Platformy e-commerce, najprościej mówiąc, to oprogramowania stworzone do prowadzenia sprzedaży w Internecie. Są to zaawansowane systemy, dzięki którym możesz stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Oferują wiele funkcji, takich jak dodawanie produktów do sklepu, zarządzanie kategoriami produktów, tworzenie meta opisów, obsługę zamówień, generowanie faktur i dokumentów sprzedażowych, śledzenie stanów magazynowych i monitorowanie wyników.

Swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim dostępności dla szerokiego grona użytkowników. Przeznaczona jest zarówno dla tych, którzy nie mają specjalistycznej wiedzy technicznej, jak i dla bardziej zaawansowanych programistów. Mogą je więc wykorzystywać różnego rodzaju przedsiębiorstwa, od małych sklepów internetowych po duże rozbudowane platformy sprzedażowe. Co więcej, platformy e-commerce często oferują różnorodne szablony i motywy, które pozwalają na dostosowanie wyglądu sklepu do indywidualnych potrzeb i preferencji.

Dodatkową korzyścią płynącą z oparcia sklepu internetowego na platformie e-commerce jest skalowalność. Oznacza to, że możliwe jest rozbudowywanie sklepu wraz z rozwojem jego działalności, bez konieczności wprowadzania zmian do całego systemu.

W tej kwestii musisz jednak pamiętać o znaczącej roli odpowiedniego hostingu. Ważne jest aby Twój dostawca hostingu zapewniał odpowiednie serwery, które będą w stanie obsłużyć wzrost zasobów witryny. Wybór hostingu, który jest w stanie dostosować się do zmieniających się warunków, jest podstawą do sprawnego działania sklepu internetowego.

Najlepszym wyborem, gwarantującym dużą elastyczność środowiska oraz maksymalną wydajność dla sklepów internetowych, jest Hosting Dedykowany. W Statnet ONLINE dostępne są również inne elastyczne pakiety hostingowe, takie jak Hosting dla Agencji, wykraczające poza standardowe usługi. Dodatkowo, jeżeli posiadasz bardziej specyficzne wymagania, napisz do nas, a my dostosujemy ofertę do Twoich indywidualnych potrzeb.

PrestaShop: idealna dla małych i średnich sklepów internetowych

PrestaShop to jedna z czołowych platform na rynku i drugie najpopularniejsze w Polsce oprogramowanie w kategorii e-commerce. Chociaż nie cieszy się taką popularnością jak WordPress, to jest jednym z najczęściej używanych oprogramowań typu open source w sektorze e-handlu. Oferuje kompleksowe rozwiązania dla małych i średnich sklepów internetowych.

Zalety:

  • intuicyjność: oprogramowanie pozwala na stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego niezależnie od poziomu umiejętności,
  • szeroki zakres funkcji: są to funkcje, takie jak zarządzanie produktami, różne systemy płatności i rabatów, komentarz czy monitorowanie i analiza danych, pozwalające dostosować sklep do różnych potrzeb,
  • optymalizacja pod kątem SEO: system umożliwia łatwe zarządzanie metatytułami, opisami produktów i adresami URL, w celu optymalizacji treści pod wyszukiwarki,
  • możliwość zarządzania wieloma sklepami: posiadając sklepy mające wspólne elementy i funkcje, możesz zarządzać nimi z jednego miejsca,
  • możliwość łatwej migracji na inną platformę: PrestaShop umożliwia łatwe eksportowanie danych, więc w przypadku konieczności zmiany możesz to zrobić bezproblemowo.

Wady:

  • trudność w obsłudze bez poprzedniego doświadczenia: konfiguracja i dostosowanie sklepu może wymagać więcej czasu i wysiłku, szczególnie dla osób bez doświadczenia w e-commerce,
  • dodatkowe koszty modułów i wtyczek: pomimo wielu funkcji out-of-the-box, niektóre bardziej zaawansowane funkcje mogą wymagać dodatkowych opłat (np. brak możliwości tworzenia globalnych meta danych),
  • niska skalowalność w domyślnej konfiguracji: oprogramowanie, bez odpowiedniego dostosowania (np. przez wtyczkę LSCache), nie umożliwia nieograniczonego rozwoju sklepu, przez co nie jest najlepszym rozwiązaniem dla dużych sklepów internetowych.

Niska skalowalność oprogramowania nie jest przeszkodą, której nie da się ominąć. Korzystając z hostingu dedykowanego, możesz rozszerzyć usługę o serwer LiteSpeed, dzięki któremu możesz zainstalować wtyczkę LSCache w swoim sklepie. Po jej odpowiedniej konfiguracji możesz uzyskać wysoką wydajność nawet najbardziej zaawansowanej strony. Jak podaje oficjalna strona LiteSpeed, jest ono w stanie przetworzyć żądania na stronie nawet ponad 600 razy szybciej niż serwery Apache i 1500 razy szybciej niż Nginx.

hosting-dedykowany-poradzi-sobie-z-najwiekszym-ruchem

Magento: zaawansowana platforma e-commerce

Magento to jedna z najbardziej zaawansowanych platform e-commerce typu open source dostępnych na rynku. Zaprojektowana została z myślą o średnich i dużych sklepach internetowych. Nadaje się idealnie dla dla osób z zaawansowanymi potrzebami, takimi jak integracja z systemami magazynowymi i zarządzaniem wysyłkami. Nie stwarza ona problemów z zarządzaniem dużą ilością produktów oraz obsługą dużej liczby użytkowników.

Zalety:

  • zaawansowane funkcje e-commerce: są to funkcje, takie jak zarządzanie produktami, systemy płatności i analiza danych,
  • wysoka skalowalność: Magento jest w stanie obsłużyć duże ilości użytkowników i nawet 500 tysięcy produktów,
  • wiele możliwości personalizacji: platforma umożliwia tworzenie sklepów dostosowanych do indywidualnych potrzeb sklepu,
  • zarządzanie wieloma sklepami w różnych lokalizacjach: możliwe jest prowadzenie wielu e-sklepów za pomocą jednej platformy, co jest wygodne przy obsłudze różnych marek i kanałów sprzedaży,
  • dostosowanie do wersji mobilnej: oprogramowanie zawiera platformę HTML5, która pozwala zmaksymalizować dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • optymalizacja pod kątem SEO: Magento posiada wiele opcji, które wspierają pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach.

Wady:

  • skomplikowana obsługa: ze względu na swoją zaawansowaną strukturę Magento jest bardziej skomplikowane w obsłudze niż inne platformy CMS,
  • stosunkowo wysokie koszty obsługi: warto skorzystać z wersji płatnej Magento, a także posiadać specjalistów od optymalizacji i obsługi platformy,
  • czasochłonność: skomplikowana konfiguracja początkowa i dostosowywanie projektu i produktów sprawia, że tworzenie strony w Magento zajmuje dużo czasu, 
  • wysokie wymagania sprzętowe: sklepy oparte na Magento wymagają zazwyczaj większych zasobów serwera w porównaniu do innych systemów CMS.

Chcąc oprzeć swój sklep internetowy na Magento, prawdopodobnie będziesz potrzebować zasobów serwera dedykowanego. Jego optymalizacja jednak wymaga wysokiego poziomu umiejętności technicznych. Dlatego, aby zagwarantować wydajność sklepu i bezawaryjne działanie nawet przy dużym ruchu, najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług hostingu dedykowanego. Dzięki temu będziesz mógł skoncentrować się na rozwoju swojej działalności, mając pewność, że Twoja witryna znajduje się w dobrych rękach.

SOTESHOP – polska platforma e-commerce

SOTESHOP to kolejne popularne oprogramowanie przeznaczone do tworzenia sklepów internetowych. To co odróżnia SOTE od poprzednich rozwiązań, to fakt, że nie jest to oprogramowanie open source. Platforma oparta jest o silnik SaaS i aby móc korzystać z jej funkcjonalności musisz wykupić dostęp w formie abonamentu do instalacji na platformie hostingowej. Rozwiązanie to jest przeznaczone przede wszystkim dla małych i średnich sklepów internetowych.

Zalety:

  • stosunkowo łatwa obsługa: funkcje dostępne są z poziomu interfejsu graficznego i nie trzeba posiadać zaawansowanych umiejętności technicznych,
  • dostęp pomoc technicznej w języku polskim: przez to, że jest to polska platforma, nie ma problemu z uzyskaniem pomocy po polsku,
  • darmowy okres próbny na 14 dni: w tym czasie jesteś w stanie przetestować podstawową funkcjonalność platformy,
  • dostęp do dużej gamy szablonów: dostępne jest wiele szablonów, które dostępne są po wykupieniu dostępu do platformy, dodatkowo możliwe jest wykupienie induwidualnego projektu sklepu internetowego,
  • integracja z popularnymi systemami płatności, dostaw, platformami sprzedażowymi i mediami społecznościowych: są to m.in. allegro, InPost, Przelewy24, PayPal, czy Trusted Shops.

Wady:

  • wymaga opłaty za użytkowanie: jest to oprogramowanie typu SaaS, przez co do instalacji potrzebujesz wykupionej licencji,
  • skomplikowana konfiguracja początkowa: przez mało intuicyjny interfejs pierwsza konfiguracja może być czasochłonna,
  • ograniczona personalizacja: dużo szablonów posiada elementy, które nie posiadają możliwości edycji lub wymagają dodatkowych opłat.

Jeśli potrzebujesz prostej platformy e-commerce, SOTESHOP z pewnością jest warta rozważenia. Przy jej instalacji, warto skorzystać z elastycznych pakietów hostingowych STATNET Online, które zapewnią Ci wydajność sklepu nawet przy gwałtownym wzroście ruchu.

Woocommerce – funkcjonalne rozszerzenie do WordPressa

WooCommerce dostępny jest jako wtyczka do najpopularniejszego systemu CMS, czyli WordPressa. Pozwala na przekształcenie strony internetowej opartej na WordPressie w funkcjonalny sklep internetowy. Jest to popularne rozwiązanie przede wszystkim ze względu na swoją elastyczność i łatwość integracji z istniejącymi witrynami. Nadaje się głównie dla małych i średnich sklepów. W przypadku większych sklepów wymaga odpowiedniej i skomplikowanej konfiguracji aby poprawnie działać.

Zalety:

  • wszechstronność: wtyczka oferuje dużą liczbę narzędzi umożliwiających personalizację Twojego sklepu,
  • integracja z WordPressem: możliwe jest zarządzanie produktami, zamówieniami, płatnościami i wysyłką bezpośrednio z panelu WordPressa,
  • dostęp do ogromnej ilości motywów: przez to, że jest to wtyczka do WordPressa, jest ona kompatybilna z obszernym katalogiem jego motywów,
  • dostęp do dużej społeczności: przez swoją popularność,
  • bezpłatność: to szczególnie korzystne jeśli prowadzisz małe lub średnie przedsiębiorstwo.

Wady:

  • konieczność posiadania witryny opartej na WordPressie: jeżeli nie posiadasz strony opartej o to oprogramowanie, nie będziesz móc korzystać z wtyczki,
  • często wymaga instalacji dodatkowych płatnych wtyczek: wtyczka nie jest domyślnie wyposażona w wiele funkcji, dlatego musisz dodać je własnoręcznie (np. wtyczki LSCache, Yoast SEO i Google Analytics WooCommerce).

Najlepszym rozwiązaniem dla sklepów internetowych opartych na WooCommerce będzie skorzystanie z serwera LiteSpeed, dostępnego, jako rozszerzenie do usługi Hosting Dedykowany. Dzięki temu będziesz mieć możliwość instalacji wtyczki LSCache, która znacznie przyspieszy działanie Twojej witryny.

Dowiedz się, jak to zrobić: Jak zoptymalizować stronę za pomocą Litespeed Cache i przyspieszyć jej działanie?

Podsumowanie

Każde z rozwiązań e-commerce posiada swoje mocne i słabe strony, dlatego jej wybór zależy od Twoich osobistych potrzeb i preferencji. Przed podjęciem decyzji dokładnie przemyśl, jakie są Twoje wymagania i sporządź listę najważniejszych funkcji, jakie oferują wybrane rozwiązania.

WooCommerce to zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie ze względu na swoją elastyczność i integrację z WordPressem. W przypadku małych lub średnich sklepów zalecamy jednak wybór PrestaShop, ze względu na jej intuicyjność i wiele wbudowanych funkcji wspierających sprzedaż. Jeśli preferujesz oprogramowanie typu open source lub dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z e-commerce, zdecydowanie będzie to najlepszy wybór dla Ciebie. SOTESHOP również nadaje się dla małych i średnich platform sprzedażowych, jednak nie jest to oprogramowanie typu open source, przez co nie masz dostępu bezpośrednio do kodu strony, co ogranicza jej personalizację. Jeśli z kolei prowadzisz duży sklep internetowy z rozbudowaną bazą produktów i dużym ruchem, najlepszym wyborem będzie Magento lub wykorzystanie serwera LiteSpeed z wtyczką LSCache do rozbudowy sklepu opartego na innej platformie.

Posiadasz już działającą witrynę, ale nie jest ona wystarczająco wydajna lub ładuje się zbyt wolno? Potrzebujesz spersonalizowanego planu hostingowego, który nie zawiedzie Cię nawet w momentach największego ruchu? Napisz do nas lub zapoznaj się z naszą ofertą. Bez względu na to, z której platformy e-commerce korzystasz lub będziesz korzystać, jesteśmy NA TAK aby Ci pomóc.